Weer op Nederlandse bodem
26 september 2009
We zijn al weer een dag terug in Nederland. Gisteren in het normale ritme opgestaan en dat ging best aardig.
Eerst alle was weg gewerkt en geprobeerd om de foto's van de memorysticks terug te halen. Bij de eerste kaart is dat gelukt, maar de 2e kaart is echt kapot, die foto's krijgen we niet van de stick terug.
Om de reis helemaal af te ronden nog een klein stukje over Hong Kong en wat foto's.
In Hong Kong hebben we niet zo heel veel bekeken. De eerste hele dag dat we er waren hebben wij onze jacht naar goedkope elecktronica geopend. Een hele dag sjouwen en onderhandelen, helaas leverde het niks op. Ik had in mijn hoofd al wilde plannen wat ik allemaal graag zou kopen, een hele waslijst (Sony Eos, Nintendo DS, Massage apparaat, etc). Helaas, het was erg echt niet veel goedkoper dan in Nederland. Het scheelde wel iets, maar dat kwam denk ik doordat de Euro zo sterk staat tegenover de Hong Kong Dollar. Het was dus niet terecht dat wij hoorden en dachten dat het daar zo goedkoop was.
De volgende dag zijn wij naar de Victoria Peak geweest. Dit ligt op Hong Kong Island en is het hoogste punt. Vanaf daar heb je een geweldig uitzicht over Hong Kong en de rivier. We stonden nu aan de kant waar we altijd tijdens de lichtshow naar toe keken. Voordat we boven waren moesten we eerst met een soort treintje. Stijl dat dat ding ging! Ik ben niet snel bang, maar ook ik voelde mij verre van prettig in dat ding. Je moest er niet aan denken wat er gebeurde als er toch iets mis ging met dat karretje, een achtbaan zou er niks bij zijn.
Gelukkig ging dat karretje precies zoals het moest gaan en kwamen we boven aan. Het waaide enorm en daarom waren er ook mensen die niet bij de reling durfden te staan. Dat was gunstig voor mij want zo kon ik de meest prachtige foto's schieten zonder een toerist op de foto.
We hebben van het uitzicht genoten en wat gegeten, vervolgens zijn we (met het karretje) weer terug gegaan. We namen plaats in het karretje en het bleek dat we dezelfde stijle route nog eens deden maar nu achterwaards. Ach, ook dat kwam uiteindelijk goed. Misschien was het wel beter, zo keek je ook niet de diepte in.
Vervolgens weer naar Hong Kong (Nathan Road) gegaan en op zoek naar souveniertjes en een helikopter voor Elwin. Dat viel niet mee, we zijn hier de hele avond mee zoet geweest en deels geslaagd.
De laatste nacht was kort. We moesten er vroeg uit en zijn weer met de metro naar de luchthaven geweest. In verhouding was dat nu duur. De taxi bleek achteraf goedkoper. Op de luchthaven ingecheckt en weer wachten. We hadden een air France toestel en iedereen had een eigen schermpje. Met een touchscreen kon je in het menu kiezen wat je wou:
- film kijken
- muziek luisteren en kijken (cd luisteren, radio luisteren, concerten bekijken, clipjes bekijken)
- spelletjes doen
- vlucht informatie bekijken
en nog veel meer. Het eten voor mij (vegetarisch) vond ik wel karig. Ik kreeg bij het ontbijt 2 bakjes, beiden met sla (en een hele zure dressing) gevuld en bij het avondeten weer. De vlucht duurde wel enorm lang. Ook de landing ging niet helemaal zoals het moest. Bij het raken van de wielen van de grond, begonnen we enorm scherp te slingeren en het gaf het gevoel dat we gingen kantelen. Aan de gezichten van de steward(ess) kon je zien dat dit niet helemaal ging zoals het moest. We vlogen in 13 uur naar Frankrijk, waar wij in Parijs moesten rennen om onze aansluitende vlucht te halen.
Van Frankrijk nog even een korte vlucht naar Dusseldorf en vervolgens met de auto naar huis. Ik was echt kapot.
Weer 24 uur op en dat na een inspannende vakantie! Eigenlijk ben ik nu aan vakantie toe ;-)
Nu ben ik bezig met het maken van een leuke presentatie en zien we ook hoeveel we eigenlijk wel niet gezien hebben.
Nog even wat wetenswaardigheden op een rij:
- China is een land vol tegenstrijdigheden
- Alle tempels zijn met de hand beschilderd
- We hebben er 20381 kilometer per vliegtuig op zitten.
- Per dag ongeveer 20 kilometer gelopen
- De Chinezen zijn erg behulpzaam (al spreken ze in Beijing nog niet veel Engels)
- Shanghai, Shenzhen, Hong Kong en de inwoners zijn al vrij westers.
- De Chinezen roggelen enorm (het lijkt alsof ze gaan braken) en spugen het daarna uit.
- De Chinezen proberen de stad zo schoon mogelijk te houden, maar doen bovenstaande wel.
- De inwoners kunnen extra geld verdienen met het ophalen en inleveren van lege flesjes.
- In Beijing moet je bijna overal het toiletpapier in een mandje gooien en dus mag je het niet
doorspoelen.
- In China bijna om de 20 meter 'public toilets' (gaten in de grond) staan en betreden op eigen risico is ;-)
- Sommige Chinezen met mondkapjes oplopen en anderen niet.
- Het openbaar vervoer daar echt super is en heel goedkoop.
Om de 3 minuten gaat de metro of bus. Je kunt voor 20 cent de hele stad door (en reken maar dat die steden groot zijn)
- De binnenlandse vluchten in China zijn prima, er mankeert niks aan de toestellen en zijn niet echt verouderd.
- Chinezen echt wachten als je ergens een foto van wilt maken (zodat ze er niet voorlangs lopen)
- Wij vooral in Beijing een echte bezienswaardigheid waren en redelijk wat mensen met ons op de foto wilden (in Shanghai, Shenzhen en Hong Kong is dit al veel minder).
- Onze reis er nu echt op zit en een feit is!

Ik hoop voor jullie dat er nog een wonderlijke manier is om de foto's alsnog terug te krijgen.